Het woord van zondag 14 juli 2019

(spreker: br. Leo Schreurs, voorganger PG Sion)
We gaan vanmorgen lezen uit Lucas 8:23-25. Als je onderweg bent in je dagelijks leven is het niet altijd rustig. Er zullen ook tijden van storm zijn, tijden van onrust. Maar stormen zijn een onderdeel van het leven. Dat wil niet zeggen dat het fijn is om in een storm te zitten. Soms komt een storm als een verrassing. Plots wordt het dan in je leven duister, windvlagen, regen etc. Alles wordt dan in je leven door elkaar geslingerd. Als je dan in die storm van je leven bent, dan is het fijn dat je een anker hebt ontvangen. (lees: Hebreeën 6:19) Als een schip in een storm van zijn koers raakt en door de wind wordt meegenomen, dan zijn de zeelieden bezig de touwen met de ankers te pakken om die in de zee te gooien. Dit is om niet helemaal meegenomen te worden door de storm. Als je dan meegenomen wordt door die storm, dan kun je zomaar tegen een rots gegooid worden. Of in aanvaring komen tegen andere schepen. Vandaar dat die ankers zo belangrijk zijn ! Je bent stuurloos als je geen anker hebt ! Gods woord spreekt over dat wij een anker voor onze ziel hebben ontvangen. Dit wil zeggen dat onze ziel een houvast heeft, in welke situatie wij ook komen. We gaan naar Deuteronomium 31:8. We mogen van de Here verwachten dat Hij met ons is. Dat Hij er is op het moment dat wij Hem nodig hebben. Het is net als dat anker voor onze ziel dat wij ontvangen hebben. Jezus is het anker voor je ziel. Hij is de zekerheid voor je leven ! Wij hoeven niet bang of verschrikt te zijn voor situaties, want het anker, dat is Jezus, is bij ons. Wij mogen leven zoals God ons geschapen heeft. Geloof is geen harnas wat voortdurend aan je is en wat je beperkt in je bewegingsvrijheid. Geloof is een vrijheid ! Vrijheid om te ervaren dat God je geschapen heeft zoals je bent en dat Hij van je houdt en dat je mag gaan leven ! Hij zal je steunen en helpen in alle situaties van je leven als je op Hem vertrouwt.

Lees de volledige preek